FAQ (ofta ställda frågor)

Här hittar du svar på vanliga frågor.

Handla på alfaoutdoor.com

1. Hur skapar jag en användarprofil på alfaoutdoor.com?

Under din första köp, kan du välja att lagra dina uppgifter och skapa ett lösenord. På så sätt kan du enkelt hämta informationen nästa gång du gör ett köp. Läs en enkel steg-för-steg-köpsguide här.

2. Jag har glömt mitt lösenord. Kan du hjälpa mig?

Om du glömmer ditt lösenord kan det enkelt hämtas genom att trycka på "Glömt lösenord?" Vid kassan.

3. En vara i min korg såldes innan jag kom till kassan. Hur är detta möjligt?

Varor du lägger i din kundvagn kommer att sparas, men inte reserverade, i 7 dagar. Av denna anledning kan du upptäcka att en produkt är utsåld innan du når utcheckningen. För att säkra dig produkten rekommenderar vi att du genomför hela köpsprocessen omedelbart när du har lagt till de produkter du vill ha i kundvagnen.

4. Var anger jag min rabattkod?

I din kundvagn (på höger sida), tryck på knappen "Lägg till kupong". Ange koden i den vita rutan och tryck på "Använd" för att se rabatten tillämpas.

5. Vilka kort accepteras? Är min information säker?

Vi accepterar Visa och MasterCard. Vår betalningslösning, Stripe, väljs exakt av säkerhetsskäl. Läs mer om betalningen här.

6. När laddar du mitt kort?

Vi debiterar endast för produkter när de har skickats. Fram till dess är beloppet reserverat på ditt konto / kort. Denna reservation raderas automatiskt inom 3-7 dagar om ordern är inställd eller om det av andra skäl inte kan levereras.

7. Hur avbryter eller ändrar jag en order?

Alla beställningar behandlas snabbt, och efter 24 timmar är det inte möjligt att göra ändringar eller avbokningar. Fram till dess, kontakta oss på telefon +47 61 33 69 00 eller e-post webshop@alfaoutdoor.se och vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

8. Hur mycket kostar fraktkostnaden?

Vi har fri frakt och retur i Sverige. Lär mer om våra köpvillkor.

9. Hur lång är leveranstiden?

Vi behandlar och skickar din order inom 1-3 arbetsdagar, förutsatt att vi har varorna i lager. Dessutom, förvänta dig 2-5 dagar leveranstid beroende på din plats. Observera att det kan vara lite extra leveranstid på semester och helgdagar. Läs mer om frakt här.

10. Var är mitt paket?

På fakturan du mottar via e-post visas paketets fraktnummer i högra kolumnen. Detta nummer kan spåras på www.posten.se 

11. Hur returnerar jag ett föremål?

Om produkten köps via vår webbutik hittar du information om retur- och återbetalningsrutiner här

Om produkten köps via en återförsäljare, vänligen kontakta butiken du köpte produkten för ytterligare hjälp.

12. Vad händer om jag returnerar ett eller flera föremål?

Om du returnerar nya varor kommer det totala beloppet för varan att återbetalas till ditt kort. Läs mer retur här



Skor och accessoarer

1. Vilka skosnören passar mina kängor?

Våra impregnerade skosnören kommer i 5 längder. Den längd du behöver beror på kängornas storlek och skafthöjd.

Vanligtvis kan snören upp till 160 cm passa våra låga kängor, samt de medelhöga kängorna i damstorlekar. 180-200 cm passar medelskaftet i herrstorlekar och höga vandrings- och fjällkängor. 220 cm är avsedd för våra jaktskor.

Observera att dessa endast är allmänna riktlinjer. Om du är osäker på vilken längd du ska välja, rekommenderar vi att du mäter snörena som redan sitter i kängorna för att säkerställa rätt längd.

2. Vilken skostorlek ska jag välja?

Hitta din storlek med vår Storleksguide.

3. Är alla skor lika stora?

Nej. Alla våra kängor är byggda på Alfa-lästar, men olika sorter. Läs mer om de lästar vi använder i vandrings- och jaktkängor här och pjäxor här. På produktsidorna hittar du information om lästen på varje skomodell. 

Om Alfa

1. Var tillverkar Alfa sina skor?

Du kan läsa mer om våra fabriker här.