11 tips för dig som får skavsår eller ont från dina skor

11 tips för dig som får skavsår eller ont från dina skor

Alla fötter är olika, och alla tips fungerar inte för alla. Här har vi samlat ett urval av tips och tricks, och kanske hittar du nåt som fungerar för dig? 

Vår viktigaste rekommendation är att du tar tag i problemet så fort du känner att något inte stämmer. Vänta inte tills du har ett sår! Det är mycket enklare att hindra ett skavsår från att bildas än att försöka vårda ett befintligt sår.

Här är våra 11 tips för att undvika skav:

    1. ANVÄND NYA STRUMPOR 

      Byt till nya, släta och mjuka strumpor. Gamla strumpor kan noppa vid tunnare delar och gör så att foten glider mer i skon. Vi rekommenderar även tekniska strumpor som transporterar svett bort från foten. 

        2. TORRA FÖTTER OCH SOCKOR 

          Våta fötter är mer utsatta än torra fötter, så om fötterna blir blöta så rekommenderar vi att du byter till torra strumpor under resans gång. Se även till att dina fötter är rena, varma och torra innan du sätter på dig en ny strumpa, så att den nya strumpan inte blir blöt heller. 

            3. SÄTT PÅ EN YTTERLIGARE TUNN SOCKA (LINER SOCK) 

              Genom att använda en tunn socka på insidan fungerar detta som ett extra hudlager och skyddar på så sätt du huden från stresspunkter i skon. Fodersockan tar också relativt lite utrymme. 

                4. HÄLSTRUMPOR

                  För många är hälstrumpor ett bra alternativ till tejp- och liner-strumpor. De har en mjukgörande effekt och förhindrar skav. Strumporna ligger närmast huden. 

                    5. FÖRSÖK ATT ÄNDRA HÄLPLATSEN 

                      För vissa kommer det att fungera bra att ändra hälens position och höjd i skon. Detta kan göras genom att sätta i en tunnare eller tjockare innersula. Gör sedan ett "inomhusprov" för att känna att skons hälform känns bra mot hälen och att hälen är korrekt placerad i förhållande till skons kurvor. 

                        6. ÖVERVÄG EN FÖRFORMAD INLÄGGSSULA

                          Skors konstruktion bygger på en "normal fot". De flesta av oss har större eller mindre avvikelser från denna "norm" och kommer därför i de flesta fall att få en bättre passform med en formgjuten sula. En ordentlig sula ger foten bättre dämpning och lättnad och därmed mindre risk för skador på fötter, leder och rygg. Det kommer också att justera fotens position i skon och förhindra att den rör sig fram och tillbaka. De flesta bergskor har en relativt mjuk innersula som kan ersättas med en förformad innersula. Dessa kan köpas i de flesta sport- och skobutiker. 

                            7. TA HAND OM SKORNA

                              I synnerhet läderskor behöver bra vård och deras form bibehålls med hjälp av vårdande krämer. Om inte kan det leda till skav vid nya tryckpunkter. En viktig del av underhållet är korrekt torkning och förvaring av skor. Kom ihåg att ta bort innersulor, och om skorna är mycket blöta kan till exempel en tidning användas för att dra ut mycket av fukten. Läder ska inte torkas snabbt över eller nära värmekällor, det bryter ner både läder och gummi. Skor bör inte heller förvaras på varma och ljusa platser, vilket minskar livslängden för både läder och gummi. 

                                8. MJUKGÖR TRYCKPUNKTER 

                                  Om det finns specifika punkter som trycker extra hårt kan du mjukgöra punkten med ytterligare vax. Detta gör lädret mjukare och skon kommer att formas ännu bättre vid den punkten. 

                                    9. HITTA EN SNÖRNINGSMETOD SOM PASSAR DIG 

                                      Det finns många sätt att snöra skor, och detta kommer att förändra belastningen på foten och tryckpunkterna mot foten. Exempelvis är Soft Lacing och Rock Lacing bra exempel på hur man snör åt ett par skor som ger två helt olika känslor och egenskaper till skorna. Det finns många fantastiska videor om snörning på YouTube. 

                                        10. TEJPA SÅRBARA OMRÅDEN 

                                          Om du ska på en lång resa och vet att skon gnager vid vissa punkter kan det vara vettigt att tejpa fötterna innan resan. Detta ger ett extra skyddande lager så att tryckpunkterna inte trycker direkt på fötterna. 

                                            11. OCH SJÄLVKLART: SKAVSÅRSPLÅSTER 

                                              Stanna så fort du känner att du börjar få ett skavsår och ta fram ett skavsårsplåster. Plåstret och dess bindningsmedel har mest effekt i tidigt skede. De kan också användas för förebyggande syfte då man får ofta skavsår vid samma punkter. Läs bruksanvisningen noggrant. För att skavsårsplåster ska fungera optimalt är det viktigt att värma upp det innan det appliceras och låta plåstret sitta tills det faller av.



                                              Lägg en kommentar

                                              Notera att kommentarer måste godkännas innan den publiceras